Giełdy
+ Darmowe ogłoszenie

2025-11-28

FBZPR: Duży wzrost budżetu na promocję żywności z Unii Europejskiej

Udostępnij ten artykuł

W ostatnim posiedzeniu grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca wziął udział ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego. Dyskusja koncentrowała się na propozycji rocznego programu prac Komisji Europejskiej dotyczącego polityki promocji produktów rolno-spożywczych.

image

Najważniejszą informacją, która spotkała się z pozytywnym przyjęciem, jest zwiększenie budżetu polityki promocji do rekordowych 205 mln euro. To wyraźny zwrot wobec roku 2025, kiedy nakłady spadły do 132 mln euro w związku z przesunięciem środków na działania pomocowe dla Ukrainy. J

- Po trudnym roku 2025 powrót do silnego finansowania to sygnał, że Komisja rozumie wagę promocji europejskiej żywności w czasach rosnących wyzwań - stwierdził Jerzy Wierzbicki

W rocznym programie prac zwiększono środki na działania roczne z 92 do 100 mln euro – wzrost o około 10%. Wyraźnie podniesiono też budżet na multiprogramy, z 40 do 60 mln euro. Te projekty, o europejskim charakterze i ponadnarodowym zasięgu, od lat zmagały się z barierami proceduralnymi, co powodowało niskie zainteresowanie ze strony organizacji branżowych.

- To bardzo dobry kierunek, ale aby środki były efektywnie wykorzystane, potrzebne są uproszczenia. Wiele organizacji zniechęcają skomplikowane procedury, sztywne zasady i bariery językowe– wskazał Jerzy Wierzbicki. Jak dodał, grupa robocza „Promocja” przygotuje w tym roku propozycje uproszczeń proceduralnych, tak aby multiprogramy stały się atrakcyjne, bardziej dostępne i zgodne z intencją Komisji, która oczekuje większej liczby aplikacji.

Największą nowością przyszłorocznego programu jest 35 mln euro przeznaczone na nową inicjatywę – Buy European Food Campaign czyli Kampania Kupuj Europejską Żywność. Będzie to wieloletnia kampania promocyjna prowadzona bezpośrednio przez Komisję Europejską na rynku wewnętrznym UE.

- To zupełnie nowy instrument, odpowiedź na rosnące obawy związane z liberalizacją handlu i presją konkurencyjną z państw trzecich. Komisja chce mocniej inwestować w promocję europejskiej żywności w samej Unii, wspierać rolników i stabilizować rynek – skomentował J. Wierzbicki.

 

Dodaj komentarz



0 komentarze

Podobne wiadomości

#
Strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić. Więcej w naszej Polityce Prywatności